Alles en iedereen komt tot bloei!

Alles en iedereen komt tot bloei!

Als je zo ’s winters de natuur in gaat, heb je het idee dat die gewoon zo dood is als een pier. Er is niks, je ziet niks, er komt niks. Alles gewoon niks! Maar intussen gebeurt er wel van alles, is alles in ontwikkeling daar onder de grond en in de knoppen en bollen. We zien wel niks maar we weten dat het komt. En wat zich dan ontwikkelt, voltrekt zich buiten ons gezichtsveld. In de knop!
Tot de lente komt: De natuur gaat open en komt uiteindelijk in volle bloei! En elke keer verbaas ik me weer dat vanuit dat bijna niks zoveel moois ontstaat en groeit en bloeit. Dat vanuit die gesloten knoppen en bollen zoveel kan gaan bloeien! En wat een diversiteit aan kleuren en geuren, grootte en vormen. Een ongelofelijke rijkdom! Dat zou je op zo’n verloren winterdag bijna niet kunnen dromen. ’t Is omdat je het weet dat het weer komt! 
En vervolgens gaat die lente met zijn vroeg- maar ook laatbloeiers soepel over in de pracht van de bloeiende zomer. En ook dan zie je die diversiteit met, ook heel uitbundige bloeiers en de wat meer bescheiden exemplaren! Maar allemaal prachtig en even waardevol! Wat een rijkdom toch die natuur.

En…je weet en mag erop vertrouwen dat alles ook daadwerkelijk gaat bloeien. Je hoeft echt niet aan die kleine krokus te gaan trekken om hem tot bloei te laten komen. Je moet de knoppen aan de bomen niet gaan open peuteren. Je hoeft de vlinder niet te helpen om uit zijn cocon te komen. Dat komt allemaal vanzelf. Je hoeft alleen maar wat ruimte te geven, soms wat te voeden, een goede plaats vinden met wat licht en warmte en verder kan ie het helemaal zelf. O ja, je mag er gewoon ook op vertrouwen dat ie groeit en tot bloei komt. En dat weten we heel zeker!

Met de ontwikkeling van de kinderen is het niet anders! Ook zij komen allemaal tot bloei. Niet allemaal op hetzelfde moment. Ze krijgen ook niet allemaal dezelfde kleur, vorm en grootte maar dat hoeft ook niet. Gelukkig niet zeg!
Echter…in het onderwijs lijkt het er soms toch op dat we aan die kinderen willen gaan trekken omdat de ontwikkeling misschien ietsje anders gaat. Ietsje langzamer bijvoorbeeld. Nou en?! Die krokus gingen we toch ook niet uit de grond trekken? Dan raakt die ontworteld. Hoe zou dat met een kind gaan? Alleen maar trekken aan die ontwikkeling? ‘Oei’ denken we dan. Niet doen dus! Wat in de knop zit komt immers wel. Dat leert de natuur ons.
Ook bij kinderen op school en in de opvoeding is het van groot belang dat we ruimte geven, licht en warmte, wat (op)voeden en een goede plaats creëren. En vooral: VERTROUWEN hebben en houden dat het zich ontwikkelt. Niet allemaal op hetzelfde moment, in het zelfde tempo, tot dezelfde kleur, vorm en grootte. Nee, net zo divers als de natuur.

Als ik oud-leerlingen - na jaren - weer eens mag ontmoeten dan geniet ik ervan om van hen te horen hoe ze zich ontwikkeld hebben, hoe ze tot bloei zijn gekomen. Wat een diversiteit en rijkdom! Sommige laatbloeiers, anderen vroegbloeiers de een weer heel uitbundig, de volgende weer wat meer bescheiden. Maar bloeien doen ze, allemaal op hun eigen manier en in hun eigen kleur: allemaal uit de knop gekomen!

Ook al stokt de ontwikkeling van een kind weleens even, ook al zit het weleens tegen, lukt het even niet, gaat het wat langzamer dan je hoopt of wenst, vertrouw er maar op dat het komt en dat het goed komt. Ik weet het zeker. Voor mij is dat net zo zeker als dat na de winter de lente weer komt, die gevolgd wordt door de bloei en pracht van de zomer!

Geniet van het tot bloei komen van uw kinderen met hun eigen kleur en vorm! En wij genieten graag even met u mee.

Age Huitema

(schoolkrant Het Samenspel april 2018)

<< terug naar overzicht
Sint Maartenschool     Plein 1455-1, 8701 EW Bolsward     t 0515 - 572418     directiesintmaartenschool@gmail.com